Bepaal zelf de fun factor als marketeer

IT en Marketing hebben elkaar zoveel te bieden

Bepaal zelf de fun factor

Vorige maand sprak ik over de fan factor in CAS CRM. Dus hoe loyaal zijn je relaties ten opzichte van jouw organisatie of ten opzichte van jouw vereniging? We gaan nu een stukje meer de diepte in om te kijken waar je als marketeer echt profijt van gaat hebben. En dat komt wellicht uit een hoek waar de creatieveling zich niet meteen mee bezig wil houden: uit software en IT. Software als oplossing zeg ik dan altijd, want het staat ten dienste van de marketeer in dit geval. Maar hoe kan software er voor zorgen dat je de focus houdt op je fans en belangrijker nog: wie je fans vandaag zijn? Tijd besparen en slimme een standaard proces automatiseren, dat is wat marketing automation voor jou betekent.

Marketing automation: in de praktijk

Een voorbeeld: een klant vraagt via de site een PDF op van een nieuw product. Via de site wordt de PDF gemaild naar de klant. Deze klant komt in de workflow terecht van de verkoop van dit product en wordt automatisch na 1 week opnieuw gemaild met een bericht of de informatie duidelijk is, of we hem/haar verder kunnen helpen. In deze mail staat nog eens de toegevoegde waarde van het product, bieden we iets extra's wat hij/zij nog niet wist en worden de unieke kenmerken herhaald. En zo kun je ook de volgende stap automatiseren, denk aan een terugbelverzoek weer een aantal dagen later.

Analyse van offline en online data

Nog een mooi voorbeeld die je helpt effectiever met je contacten om te gaan. Het gedrag van je klanten online, via social media of via nieuwsbrieven kan gemeten worden. In de traditionele manier van marketing en het leren kennen van je klant, gaat het vaak om het persoonlijke contact. En begrijp mij niet verkeerd, dit is de meest waardevolle manier van communicatie. Je ziet elkaar, je kunt elkaar beter leren kennen met zowel non-verbale als verbale communicatie. Maar in deze tijd van digitalisering is het analyseren van de juiste data een must om het profiel van je klant en de behoefte in zijn geheel duidelijk te krijgen. Daarom is het én én. In onze slimme software van CAS is er met de integratie van marketing automation software een handige oplossing voor het verrijken van je gegevens. Je werkt met één relatiebestand waarin al je relaties staan en deze klantenkaart wordt automatisch gevuld met meer informatie en interesses. Dit profiel vult zich aan door het binnenkomen van data uit een websitebezoek, het opvragen van de PDF en het openen van mails naar aanleiding van de eerste download.

Tijd om data te verzamelen kunnen we allemaal besparen, ook in het MKB. Ik ben benieuwd waar bij jou tijdswinst gehaald kan worden en hoe dit kan worden omgezet in meer info over je klant. 

 

CAS CRM Marketing automation

Jeroen van Scherpenzeel
CRM consultant