Met een lach naar je klant: hoe kan het in deze tijd toch?
Het hele jaar helpen wij organisaties om hun kennis over de klant zo goed mogelijk vast te leggen. Door slimme CRM software open je voor het klantgesprek nog even het klantdossier en neem je deze kennis mee als je koffie drinkt met je klant. Maar sinds het uitbreken van het Coronavirus, dat velen persoonlijk en zakelijk raakt, ontbreekt juist dit essentiële onderdeel in het opbouwen van je klantrelatie. Geen klanten om te bezoeken, geen kennisevents, geen open dagen, geen live productpresentaties. De vraag is of deze persoonlijke manier van communiceren wel te vervangen is?
We zitten allemaal in een vergelijkbare situatie
Na een aantal dagen thuiswerken en het ontvangen van veel tips over thuiswerkplekken, beginnen we ons aan te passen. Als we klanten bellen dan kijken we niet meer verrast op als we de ander niet in het kantoorgebouw aan de lijn krijgen, maar met thuisgeluiden op de achtergrond.
Met cloudtools kunnen we samenwerken met collega's, vergaderen we online met bijvoorbeeld Microsoft Teams en kunnen we bestanden delen voor bewerken van offertes en contracten. De online werkplek is voor veel bedrijven al een vertrouwd gegeven en wordt nu volop benut. Dat geeft enige rust dat een gebouw waar we altijd samenkomen niet voor alles noodzakelijk is. En we hebben ook nog eens veel meer tijd over, aangezien we niet elke ochtend en middag in een rij op de A2 hoeven te staan. Een effectieve werkdag zal ik maar zeggen.
De nieuwe situatie biedt ook kansen
Op afstand samenwerken met je team heb je vast al vaker gedaan. Anders wordt het wel als je normaal gesproken vergadert met je klant met meerdere personen of een prospect bezoekt om je product of dienst uit te leggen. Voor velen is deze vorm bij verkoopgesprekken of accountgesprekken helemaal nieuw. Elkaar ontmoeten, even met elkaar om de tafel zitten en samen koffie drinken, het is zo vertrouwd.
Een gepland thuisgesprek heeft extra aandacht
Je geeft nu door die extra tijd alle aandacht in het voorbereiden en inlezen in de vraag van je klant of prospect. Ook doordat je technisch nog eens een keer extra alle voorbereidingen doet, komt dit ten goede aan het doel van je gesprek. Het wordt er efficiënter en daarmee doeltreffender van. Denk aan een gesprek over een eerder uitgebrachte offerte. Alle kennis haal je online uit je CRM, je zoekt details op van je collega's in de notities van je verkoopkans en haalt de offerte uit de cloud (of uit je CRM) en toont dit document op je scherm. Je maakt daarnaast ruimte voor het noteren van het gesprek, omdat je meer focus hebt.
Verkoopkansen worden nu wel volledig bijgewerkt
Het is de kans om consequent de belangrijkste details van het gesprek vast te leggen. Met een koptelefoon heb je meer aandacht bij wat je klant zegt. Op deze manier verrijk je de klantenkaart met extra data en bouw je dus meer kennis van je klant of prospect op.
Maak na het gesprek je afspraak helemaal compleet door de notities aan te vullen in je verkoopkans en deel deze daarna met je klant. Daarmee verlies je zo min mogelijk van de inhoud, want als je direct na afloop van het gesprek de info terughaalt, heb je de meeste kans dat je alle informatie correct weergeeft. Je gesprek heeft hiermee nog meer waarde gekregen voor je klant en voor jezelf. Je gesprekspartner ziet in zijn mail daarna snel wat er besproken is en voelt dat er serieus naar hem/haar is geluisterd.
Gesprek direct delen met je vaste collega: efficiënt samenwerken
Om het klantproces nog efficiënter te maken, deel je de notities niet los per e-mail of via een cc met een collega, maar zet de CRM software je gesprek meteen in beeld bij je collega. De notities maken onderdeel uit van een automation (automatisch proces) waardoor je collega meteen een melding ontvangt met alle notities op zijn thuiswerkplek. Optimaal klantcontact waarbij vervolgstappen direct starten. Dit verstevigt zeker de relatie en levert die lach op waar je beiden blij van wordt.
Gratis online sessie
Meer weten over de kansen om effectief samen te werken met CRM/xRM software (ook op afstand), bel mij voor een gratis online sessie met CAS CRM of CAS SmartWe: 06 -18397837.
Starten met CRM kan heel eenvoudig al in 1 dag!