Webformulieren verbeteren je verkoop en je service
Een van de online functies die nog sterk wordt onderschat in het MKB is een webformulier. Dit wordt vaak als last gezien en niet als kans. In zowel verkoop als service kun je een online formulier juist prima inzetten. Het versnelt verkoop- en serviceprocessen en kan de interactie verbeteren.
Nieuwe contacten verzamelen: leadgeneratie
Direct contact werkt in veel branches erg goed in het verkoopproces. Maar niet alle nieuwe contactmomenten starten met een direct telefoontje. Een oriëntatie op je dienstverlening start online via een smartphone en moet met een goed ingerichte site, leidt dit tot een vervolgactie, bijvoorbeeld: het invullen van een bel mij terug formulier.. Achter dit formulier gaat wat ons betreft niet alleen een eenvoudige actie van het sturen van een mail schuil, maar juist het afleveren van dit bericht op het device van de juiste persoon. Het webformulier moet een terugbelactie bij de afdeling verkoop/sales in de agenda zetten, die met deze gegevens binnen enkele minuten kan terugbellen. Daarom moet het MKB veel meer bewust zijn van het gehele proces en niet alleen van het webformulier met een bijbehorende e-mail die moet worden overgetypt.
Aanmelding voor evenementen (bedrijfsbezoek, klantenmiddag, seminar, ontbijtsessie)
In veel gevallen is er voor een evenement, zoals een bijeenkomst van een ondernemersvereniging, een aanmeldformulier aanwezig. Stel een lid ontvangt een persoonlijke e-mail (wat wel zo netjes is als je wilt werken aan binding van je leden en trots bent dat zij lid zijn) met daarin een link naar de site. Maar wij merken dat dit dan vaak niet verder gaat dan dit ene formulier met daarachter alleen een e-mail naar de PR commissie. Ook achter dit proces kan een duidelijk ingerichte backoffice juist voor veel gemak zorgen. Je kunt allerlei onderdelen automatiseren als je een online evenement aanmaakt in je software, waar je bijvoorbeeld werkt met:
- een minimum en maximaal aantal deelnemers;
- er een wachtlijst mag zijn;
- en je voor een bepaalde datum moet aanmelden.
Combineer dan handig de bestaande tools zoals een CMS en een CRM, zodat je een deelnemer direct kunt uitnodigen, registreren en later kan bedanken. Kijk bijvoorbeeld op onze service www.smartworkevent.nl voor meer handige tips.
Verbeter je formulier
Een webformulier is allang geen drempel meer voor je bezoeker. Maak het formulier zeker niet te lang en laat HTML5 voor je werken om het formulier zo gebruiksvriendelijk te presenteren. Een nette, rustige en moderne lay-out (zowel voor een mobiele site als een website) en een optimale registratie helpt om meer uit je formulier te halen. Aan de achterkant van het formulier laat je de software zo werken dat de registraties bewaard blijven en dat vervolgacties automatisch worden aangemaakt. Zo maak je optimaal gebruik van de software en neem je een aanvraag net zo serieus als je klant in je winkel binnenloopt.
Meer weten over formulier anno 2016? Laat een vrijblijvende Smart Form Scan uitvoeren. Bel 030 267 67 37.