Hoe vind je elkaar bij digitale transformatie?
Hoe vinden IT-ers en marketeers elkaar in een digitale transformatie? Drie maanden terug volgde ik bij IMD de training Leading Digital Business Transformation. Hierin zagen we de complexiteit en kansen van deze transformaties. Maar wat merk ik in de afgelopen maanden in de dagelijkse praktijk bij bedrijven die willen transformeren?
Kwartaal rock
Een belangrijke les die ik eens geleerd heb, is om het jaar strak in te delen en daarin te werken met kwartaal doelen, de rocks. Dit kun je natuurlijk ook met je opgedane kennis uit een training of studie doen en daarom keek ik welke business uitdagingen uit een digital transformation in de afgelopen periode vaak terugkwamen.
Een uitdaging ligt duidelijk bij de mensen in de organisatie zelf, waarbij het marketingteam, die vanuit de business met leads en klanten en klanten bezig is, een samenwerking zoekt het IT-team. Het marketingteam heeft door de vele digitale kanalen de kans om steeds meer data te verzamelen, maar dit zorgt wel voor steeds meer complexiteit om dit te analyseren. Om de klantbehoefte beter te begrijpen is het daarom noodzakelijk om data te onderscheiden in relevante en niet relevante business data.
Wie pakt welke rol?
Marketing kan in dit proces niet zonder gedegen technische kennis van bijvoorbeeld databases, analysetools, etc. en heeft hierbij IT en digitale kennis nodig om de klantreis op een juiste manier bij te sturen. Het IT-team in een organisatie moet anno 2022 werken aan optimale connectiviteit van systemen en bovenal zorgen voor de beveiliging van de data, want de data is het goud van de onderneming.
Bij het nemen van de verantwoordelijkheid om de rol van digital op te pakken, kan nog veel verbeterd worden. Ik zie kansen om beide teams te laten groeien als deze teams werken aan een eenduidig begrip van hun doelen. Kijk naar de why van de afdeling marketing, maar net zo goed naar de why van het IT-team en start in je transformatie programma eens met het voeren van een eerlijk gesprek hierover. Waar staat de online marketeer ’s ochtends zijn bed voor uit en waarvoor de architect binnen het IT-team. Je maakt op deze manier ruimte voor wat je drijft, waar jij tegenaan loopt en hoe je in dienst staat van de klant en/of van de organisatie. Want de klantbehoefte drijft de transformatie!
In de gesprekken kom je er dan achter wat het belang is voor de ander, leer je te vragen naar de echte betekenis en gevaren van onderwerpen als cyber security en CPC en wat dit voor impact heeft op de rol die je collega heeft in de organisatie. Een open houding met hetzelfde ondernemingsdoel als achtergrond is dé basis voor samenwerking en gemeenschappelijke belangen om de transformatie te starten of te vervolgen. Ga aan tafel, drink in een prettige setting een goede kop koffie en start.
Veel (transformatie) succes!
En heb je behoefte om hier eens over te sparren? Plan gerust een online meeting in.