SEO - waar moet je op letten? Deel 1
Wij weten dat voor veel ondernemers en marketeers SEO nog een ondoorzichtige wereld is. Het is vaak niet duidelijk waarom de eigen site met het ene trefwoord goed scoort bij Google en met het andere woord niet in de top 30 staat. In deze eerste uitgave willen wij stil staan bij het onderdeel: content voor SEO.
Bij SEO draait het niet om trucs om de score te veranderen, nee Google bepaalt deze score zelf. Er zijn geen garanties te geven op een bepaalde positie, alleen als je betaalt voor een advertentie. Wel kun je zelf veel betekenen om de ranking positief te krijgen, zodat nieuwe bezoekers jou site in de lijst zien en aanklikken.
De tekst van de site dien je op de eerste plaats te schrijven voor je bezoeker. Dat kan gaan om je klant, je prospect, de pers of een andere doelgroep. Google dient vervolgens deze tekst ook te begrijpen en te kunnen plaatsen naast de kenmerken die zij ook vindt bij concurrenten bijvoorbeeld.
Maar in de basis gaat het er om dat je de tekst leesbaar houdt, concreet maakt en dus woorden gebruikt in je tekst waar bezoekers op gaan zoeken. Zet bijvoorbeeld letterlijk de vraag in je site die je bezoeker ook stelt en geef daar antwoord op. Hier kun je dan een aparte landingspagina voor maken, of als je meerdere vragen hebt zelfs een FAQ.
Deel je webpagina consequent in
In de opbouw van de webpagina moet je letten op de volgende onderdelen:
- Gebruik in je titel zoekwoorden (H1)
- Gebruik een goede meta description
- Denk eraan dat de eerste alinea's belangrijke zoekwoorden bevatten
- Gebruik tussenkoppen met zoekwoorden
- Gebruik belangrijkste zoekwoord in de URL (maak een alias)
- Maak links binnen je site aan in de tekst
- Voeg ALT teksten toe aan je images
- Zoek ook naar externe links die je verhaal sterker maken
Meer bruikbare informatie: Download de SEO Starter Guide van Google